Bye-bye PAYKAN

 

درود!

بريده روزنامه آن روزها


پیکان از حرکت ایستاد! خبری که شاید سالها قبل باید میشنیدیمش, اما باید این خودروی وطنی وارد سی و هشتمین سال سلطنتش میشد تا تولیدش متوقف بشه.
فکر نمیکنم اون روزی که این مراسم افتتاح خط تولید پیکان برگزار میشد کسی به خواب هم میدید که این خودرو 38 سال تولید بشه و به واحد پول بازار خودرویی کشور مبدل بشه. سالها قبل امیر عباس هویدا نخست وزیر امید اون داشت که روزی برسه که هر ایرانی یک پیکان داشته باشه! هر چند که این جمله تمثیلی از آرزوی رفاه اجتماعی برای ملت ایران بود , اما تولید پیکان با شکل و شمایل یکنواخت و بدون هیچ تغییر و پیشرفت به غده سرطانی صنعت خودرو سازی تبدیل شد.

 

بريده روزنامه آن روزها


اردیبهشت 1346 , در آغازین روزهای صنعتی سازی کشور, شاه ,فرح ,نخست وزیر ,وزیر دربار و امرا و روسای دولتی طی مراسمی خاص خط تولید پیکان رو تو کارخانه ایران ناسیونال که توسط برادران خرمی اداره میشد افتتاح کردن. مراسمی که با هلهله و شادی کارگران کارخانه پايان يافت!

بريده روزنامه آن روزها


پیکان که طراحی و ساختش به سال 1965 برمیگشت محصول شرکت تالبوت انگلستان بود و در انگلیس به نام هیلمن شناخته میشد. خیلی زود پیکان به خودروی وطنی تبدیل شد و تیراژ تولیدش از 60000 در سال به 120000 عدد در سال رسید. ارزان بودن قیمت پیکان تولید داخل بودن و فراوانی قطعات یدکی و از طرفی یادگیری سریع تعمیر موتور پیکان این خودرو رو به سمبل مسافرکشی و صنف تاکسی تبدیل کرد. در سالهای دهه 50 خورشید به دلیل اینکه هنوز این خودرو از چشم ملت نیفتاده بود سرمایه گذاری کلانی در ایران ناسیونال برای تولید پیکان صورت گرفت جوری که در 6 مدل معمولی, استیشن, دولوکس, کار, جوانان و وانت به تولید میرسید. سال 54 با جایگزینی موتور فورد روی پیکان مدلی با نام اونجر شکل گرفت که از شتاب و قدرت بیشتری برخوردار بود. روند تولید پیکان تا حدی رونق گرفت که بیشترین تولید این خودرو در سال 1357 و با بهترین کیفیت ممکن انجام شد. رکوردی که هیچوقت شکسته نشد!

حتي اعراب هم براي خريد پيکان آمدند


با وقوع حوادث سال 57 تولید پیکان نیز مصون نموند. ایران ناسیونال توسط دولت اسلامی مصادره و نام اون به ایران خودرو تغییر یافت. روند تولید پیکان به سبک و سیاق سابق تا سال 64 ادامه پیدا کرد ,هر چند که به دلیل سو مدیریت کیفیت اون به شدت کاهش یافته بود و آثار اقتصادی جنگ کاملا مشهود بود. در همین سال خط تولید تالبوت انگلستان در پژو فرانسه ادغام شد و طی یک روند نزولی تولید پیکان از 70000 دستگاه در سال 63 به 3000 در سال 68 رسید و شاید چیزی به تعطیل شدن این خودروی در حال احتضار نمونده بود.

پيکان خودروي افسانه اي


اما با روی کار اومدن دولت به اصطلاح سازندگی و پایان جنگ, پیکان به بهترین وسیله برای تجارت تبدیل شد. قیمت پیکان در بازار شناور شد و تولید مدلهایی با موتور پژو سرآغاز رونق پیکان شد و رسید تا امروز.

و اينک : خداحافظ پيکان!


اردیبهشت 1384 در واپسین روزهای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی , معاون رییس جمهور, وزیر صنایع و جمعی از امرا  و روسای دولتی طی مراسمی خاص خط تولید پیکان رو تو کارخانه ایران خودرو متوقف کردند. اینبار نه کسی هلهله کرد و نه کسی گریست!

/ 6 نظر / 8 بازدید
........

سايت جالبی داريد به ماهم سر بزنيد ....

عقيق

سلام، آرزوی هویدا عجب بلایی سر ما آورد :)...همیشه خدا حافظی غمگین ِ اما این یکی خدا را شکر نه، باعث بسی امتنان خاطر میباشد :)

jalal

سلام دوست عزیز . هم تصاویر زیبائی بود و هم مطلب قشنگی واقعا لذت بردم شاید بخاطر اینکه به تاریخ نچندان دورمان بردی موفق باشید

اروس

چه مطالب جالبی! ممنون...

Mohammad

با مطالب و عکسهايی که گذاشته بودی خيلی حال کردم... مخصوصا با عکسها. ../.. يعنی باورمون بشه که پيکان هوتوتو ؟!